Hanoi

20.June 2008 - vietnam

Hello everybody!

Een korte update vanuit de hotelkamer in Hanoi....Vandaag zijn we aangekomen in Hanoi, de echte hoofdstad van Vietnam (en niet HCMC zoals ik ooit lang geleden geschreven heb!). De tocht naar hier was niet zonder problemen, maar we zijn er geraakt en zijn al helemaal gesettled.
Vanuit Luang Prabang (Laos) zijn we richting Phonsovan (Laos) getrokken via een negenurige bustocht doorheen de bergen...Hier zie je echt dat Laos voornamelijk bestaat uit prachtige natuur!
In Phonsovan aangekomen (bestaande uit 1 straat, maar dan wel een lange straat ) zijn we de Plain of Jars gaan bezoeken...Potten, potten en nog eens potten, waarvan het bestaan heel mysterieus is. Op de heenweg zijn we ook gestopt aan een 'brouwerij' van whisky. Stel u een hutje voor, met daarin een heel oud, lief en goedlachs vrouwtje dat elke dag haar portie van zelfgemaakt 'happy water' naar binnen werkt (vandaar het goedlachse waarschijnlijk), en een hier en daar een paar oude gevulde flessen en rijst en dergelijke... Onze gids had voor het entertainmentsgehalte een quiz ingelast tijdens de tour van de plain of jars. Ergens verborgen tussen alle jars, was er 1 jar die specaal was. Waarom juist deze speciaal was, was de vraag. Diegene die won, kreeg drie gratis glaasjes wiskey op onze volgende stop. Na het aanduiden van de bepaalde jar, die er exact uitzag zoals alle andere 356 jars, mocht iedereen raden waarom net deze specialer was dan de rest. En wie heeft de quiz gewonnen? Ikke! Op de jar was namelijk een grappig mannetje gevormd, heel onduidelijk zichtbaar, maar niet onzichtbaar genoeg voor mij! Drie glaasjes whiskey voor mij dus! Woehoew!

Vanuit Phonsavan zijn we dan uit noodzaak terug naar Luang Prabang gegaan. Terug met de bus en deze keer een lokale bus. Die lokale bevolking is echt ongelooflijk eigenlijk. Zo was er bijvoorbeeld een man die zonnebloempitten aan het eten was, en volledig ongegeneerd spuwde hij al zijn resten rond in de bus. Na verloop van tijd lag de middengang vol met pitten, appelschillen en kauwgum en geen mens die hier van opkijkt! Verder is de bevolking echt niet gewoon om in zo bussen doorheen de bergen te rijden. Na nog geen uur in de bus waren we al omsingeld door overgevende mensen....Hoe gaan ze te werk? Nog voor de bus vertrekt vragen naar een plastic zakje. Vervolgens hardop kreunen en roggelen om dan uiteindelijk over te geven in het zakje. Is het zakje vol, dan wordt dit gewoon uit het raam van de bus gekieperd en wordt het volgende zakje bovengehaald. Ik heb het allemaal proberen te filmen, maar naast ons zat een kritische vrouw die heel geinteresseerd was in ons, dus heel onopgemerkt zieke en overgevende mensen filmen lukte niet zo goed, maar neem het van mij aan, het was ongelooflijk!
Eens aangekomen in Luang Prabang, hebben we een vliegtuigticket en een visum geregeld en zijn we de volgende dag naar Hanoi gevlogen. (Die vliegtuigreisjes ga ik trouwens NIET missen hier!)
Ik heb - denk ik -voor de eerste keer een cultuurshock gehad in deze vier maanden. Die drukte, die tuuters, die fietsers, wandelaars, tuktuks, kinderen, toeristen, auto's, bussen,..in Hanoi. Ik moest er echt even aan wennen na het super rustige Laos! Maar eigenlijk kan ik wel genieten van de drukte van een hoofdstad!
Eens kijken, wat hebben we tot nu toe gedaan in Hanoi? Vooral gewinkeld, ikke dan toch, hoewel we voor Koen een kostuum op maat hebben laten maken... En vandaag zijn we vooral de culturele toer opgegaan. Een tempeltje op het meer, een standbeeld van de eerste koning van Vietnam, een postkantoor met geweldige goedwerkende airco.... Het history museum en de prison. Verder zijn we naar de waterpuppetshow geweest! Blijkbaar heel typisch Vietnamees. Welgeteld 3,5 dollar hebben we betaald voor twee personen. Het was eigenlijk wel een leuke voorstelling, maar helemaal in het Vietnamees met poppetjes die in het water een of ander toneeltje uitbeelden. Blijkbaar was het een grappig verhaaltje, want de plaatselijke bevolking ging er helemaal in op tijdens de show, en dat maakte het voor ons ook hilarisch met momenten!
Vanavond kwamen we heel toevallig een avondmarktje tegen, en ja, ik heb me nogmaals laten gaan! Ik moet dringend eens gaan kijken voor een echte valies, want ook al heb ik al wat gekocht, ik heb nog meer in gedachten!!

Morgen vertrekken we naar de derde grootste stad van Vietnam en dit met de trein. Geen idee of daar iets te zien is, maar ik ga het jullie zeker laten weten!
Ik ga niet aftellen naar de dag dat ik naar huis kom, maar het komt toch gevaarlijk dichtbij....